Quipův web o RC modelaření

fotky: Toro 300 - muj prvni let

toro_300_2004-08_000.jpg
122.92 KB
toro_300_2004-08_001.jpg
113.68 KB
toro_300_2004-08_002.jpg
76.70 KB
toro_300_2004-08_003.jpg
66.75 KB
toro_300_2004-08_004.jpg
194.10 KB
toro_300_2004-08_005.jpg
130.58 KB
toro_300_2004-08_006.jpg
75.77 KB
toro_300_2004-08_007.jpg
121.19 KB
toro_300_2004-08_008.jpg
138.66 KB
toro_300_2004-08_009.avi
290.00 KB

Tak takhle to vypadalo, kdyz jsem sel poprve letat s RC elektroletem - v pulce srpna 2004 (Praha - Hvezda). Toro 300 je EPP samokridlo od Telinku, motor 300 s prevodovkou 5:1, vrtule Graupner Cam Slim Prop 8-6", aku packy vlastni vyroby z AAA clanku NiMH 650 mAh Telink, regulator Tema Supra 8 a serva GWS Naro 8,8g.

Zazitky z prvniho letu byly primo otresne. Nejprve jsem vubec nevedel, jak Toro hodit do vzduchu, ale nakonec jsem se odhodlal a nejak tak jsem ho proste zahodil a ono letelo. Zacal jsem ho tedy honit po cele obloze, az se mi zdala mala. Jelikoz to byl muj uplne prvni let s RC letadlem, tak mi pripadalo strasne rychle a navic absolutne neposlusne a neklidne. Pofukoval neprijemny narazovy vitr a Toro porad nekam uhybalo. O nejakem vytrimovani ani nemohla byt rec. Byl jsem vsim tak zaneprazdnen, ze jsem snad i zapomel dychat. Ovsem neudusil jsem se, Toro asi tak za 4 minuty udelalo bac a bylo po srande. Zkratka jsem s nim trisknul o zem zhruba z vysky 5 metru. Po dopadu jsem zahledl, jak odletlo par kousku. Dostal jsem ty nejcernejsi myslenky, ze je po nem (ani bych se nedivil, byla to vazne rana az to zadunelo). Po blizsim ohledanim jsem konstavoval zlomenou vrtuli a utrzene prevodovkove loze - respektive odlepene. Epoxid nejak moc nedrzel, takze se zcela ciste odlepilo a nevytrhlo se z EPP. Soucasne s tim se jeste ohnul sroub v unaseci vrtule (jak se pozdeji ukazalo, neni tak jednoduche sehnat obycejny sroubek M3x20 s valcovou hlavou a drazkou, ale po nekolika dnech jsem ho sehnal). Dale se jeste vytrhl jeden kryt serva s kusem EPP (lepeno oboustranou lepici paskou, ani bych necekal, ze bude tak pevne drzet :]). Jelikoz jsem s sebou nemel potrebne vybaveni a sroubky ani doma, tak jsme si sbalil fidlatka a mohl jsem jit domu. Ovsem tim pribeh nekonci, prisel tam jeste nejaky pan modelar se samokridlem se stridakem a 3s LiPol - litalo mu to vazne krasne - holt kdo umi, ten umi. Chvili jsme si tma jeste povidali a pozorovali, jak v dalce jezdi nekdo s benzinovym RC autem. Najednou se vydalo auto smerem k nam, vypadalo to, ze nas jede pozdravit... ale nejak nezpomalovalo a nez jsem se rozkoukal, tak mi prefrcelo pres Toro. To byla opravdova zatezkavaci zkouska, co vsechno EPP vydrzi - nebyla na nem ani stopa po pneumatikach i kdyz to bylo nekolika kilove auto ala monster truck. Pak uz opravdu nasledovala cesta domu. Oprava krytu serva byla jednoducha - trocha purexu. Prevodovkove loze uz jsem znovu epoxidem lepit nechtel (jelikoz se ukazalo ze na plastu nedrzi i kdyz byl plast obrouseny smirkem), po dotazu na diskuzi mojehobby mi nekdo poradil oboustrannou pasku. Nejprve se mi to moc nezdalo, ale zkusil jsem to (i kdyz Osvold rikal, ze je to <|>ovina a nemuze to drzet) a hle - prevodovkove loze drzi naprosto perfektne. Paska krasne prilnula jak k hladkemu povrchu loze, tak i k hladkemu povrchu zatuhleho epoxidu. Po teto uprave Toro uz prezilo dalsi pady a loze nikdy neupadlo.